Hejdå lilla igelkott!

Ibland händer oväntade små äventyr på skolan. För någon vecka sedan hittade några lärare en undulat som rektorn fick ta hem. Idag blev jag själv inblandad när en liten igelkott fastnade i ett hål på skolgården.

En av lärarna i F-klass räddade den och lade den i en kartong, men där kunde den ju inte ligga. Inte kunde den vara på skolgården bland alla barnen heller. Jag fick i uppdrag att bära bort den till ett bra ställe i parken.

Till att börja med var igelkotten så rädd att den inte alls ville ut ur kartongen. Den bara låg där och andades med vidöppna ögon och alla taggarna ut. När jag försökte vippa lite på kartongen blev igelkotten till en taggig boll.

Jag fick riva sönder ena sidan av kartongen och ställa den i en skuggig buske. Då vågade sig en liten nos fram ur bollen. Jag tog några steg bakåt och väntade. Efter en liten stund smet igelkotten ut och kravlade sig iväg. Äntligen var den fri!

Jag hoppas att igelkotten kommer att kunna göra ett fint bo i parken och klara sig där!

Om ni är nyfikna på igelkottar (det blev jag!) kommer här några boktips:

Faktaböckerna Igelkotten och Sov gott, igelkott! av Ulf Svedberg
Första naturhjälpen räddar djuren av Grethe Rottböll och Anna-Karin Garhamn (både berättelse och fakta)
Taggi - sagan om en igelkott och Taggi på nya äventyr av Karin Danielsson (berättelser)

Eller kanske tycker ni bättre om film?
I UR-serien Ett djur tittar in finns ett avsnitt om igelkotten. Följ länken för att titta på filmen!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggen slutar!

Boktips inför skolstarten!